Mord?

Kalle Dejemyr är 20 år och lever med Hunters sjukdom. Sjukdomen drabbar bara det manliga könet och den som fått diagnosen dör oftast innan sin 30 års dag.

I Sverige finns det drygt 6 personer som är drabbade.

Kalle var med i en medicinsk studie med sitt säte i Tyskland. Den nya medicinen gjorde honom klart bättre och tog bort de flesta av symtomen. Nu när studien är avslutat är inte Landstinget i hans kommun (sthlm) villiga att betala hans vård. Orska: Den är för dyr.. (!?!?!?!?)

3 stycken av de andra personerna som har samma sjukdom får vården de behöver.


HUR I HELVETET ÄR SVERIGE UPPBYGT?!
Hur fan kan man göra så? Det är mord, MORD! att skylla på att det inte finns några pengar i kommunen är vekt. Jag mår illa när jag tänker på det.
Det var en gubbe på nyheterna igår som uttalade sig om att "det inte var livshotande" då svarade reportern "är du vetande om att de flesta dör innan 30 och Kalle är 20 nu" Gubbfan hade inget svar utan han skruva på sig lite...
 Det kryper i mig... Det är nästan så att jag vill att han skulle ha sjukdomen och sen skulle vi se hur mycket han ville överleva...


Vad kan jag göra? vad kan vi göra?! det måste finnas något som kan göras. Sverige som är ett välfärdsland borde väl kunna skaka fram pengarna som behövs för behandlingen som går loss på ca 10 miljoner per år. Hade jag pengarna skulle jag inte tveka om att betala för det.

Ingen människa ska behöva känna sig så ensam...



pengarna finns det vet jag.

image33

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback